18-10-2015

Hete bliksem ovenschotel

Het heeft nu inmiddels echt geen zin meer om te ontkennen dat de warme dagen voorbij zijn, en dat het vol op herfst is! Helemaal niet erg als je het mij vraagt... Ik denk dat ik koukleum nummer 1 van Nederland ben, maar desondanks geniet ik erg van dit seizoen. Heel cliché vind ik het heerlijk dat het buiten zo kleurrijk is. En ook de kou heeft toch stiekem wat gezelligs. Het is nu nog heel 'helder' koud. En, het is nu extra fijn om thuis te komen waar het warm is, onder een dekentje te kruipen, kopjes koffie te drinken en de kaarsjes aan te doen.
Óók vind ik het heerlijk dat het nu weer tijd is voor herfstachtige ingrediënten en gerechten! De tijd van kaneel, stoofpotjes en pompoen is in volle gang! Helaas heb ik niet een erg duidelijke foto kunnen maken. Dat kwam omdat ik er wat gezelligs van wilde maken gisteravond. Lekker de kaarsjes aan, een wijntje en SUPER hard genieten van de heerlijke hete bliksem uit de oven :) !

2-3 personen
6 flinke aardappelen
2 zoete appels
1 zuur appeltje
1 kleine ui
250 g gehakt
melk
boter
suiker
peper, zout & kaneel

Schil de aardappelen en kook ze gaar in water met wat zout.
Snipper de ui en fruit deze glazig en voeg het gehakt eraan toe. Breng dit op smaak met voldoende zout en peper en een heel klein snufje kaneel.
Schil vervolgens de appels en houd een halve zoete apart. Snijd de halve appel in heel dunne plakken en snijd de andere 2,5 appels in blokjes. Stoof deze gaar in een pan met een klein laagje water met een beetje suiker naar smaak, en de deksel op de pan.
Verwarm de oven voor op 200'C en vet een ovenschaal in.
Giet de aardappels af en stamp deze met een scheutje melk tot een puree. Giet de appels als ze zacht gestoomd zijn af en roer ze door de aardappelpuree.
Verdeel het gehakt over de bodem van de ovenschaal en schep daar bovenop de puree. Leg hier bovenop de appelschijven, doe hier eventueel een beetje boter over, en verdeel er heel licht wat kaneel over.
Zet de schaal voor ca. 20 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten