28-10-2015

Krokante kastanjechampignon-taart met noten


Omdat ik zo van champignons houd en omdat in grote hoeveelheden inkopen vrijwel altijd voordeliger is, had ik afgelopen week toen ik kastanjechampignons nodig had ruimschoots ingekocht. Dat betekent dan natuurlijk wel dat ik een doel voor ze moet hebben binnen een week.
Nou, dat is geen straf, haha. Ik kwam op met deze hartige taart van filodeeg. Ik had al eens eerder een soortgelijke taart gemaakt en kon me herinneren dat dat goed bevallen was. Ik wist niet meer precies hoe ik die gemaakt had, dus improviseerde ik wat, en dat heeft voortreffelijk uitgepakt!
Wederom een heerlijk herfstig recept...
Op de foto liggen de pecannoten erbovenop. Hoewel ze
hierdoor heerlijk extra goed geroosterd worden, doe ik ze in
het vervolg onder het filodeeg bovenop de champignons.
Ze bleven nu niet zo goed zitten bij het snijden.

2-3 Personen
325 g kastanjechampignons
0,5 ui
1 knoflookteentje
100 g geitenkaas
2 eieren
120 ml melk
100 g gerookte kipreepjes
8 vellen filodeeg
0,5 tl kerrie
1 tl tijm
handje pecannoten

Verwarm de oven voor op 180'C en laat de filodeeg vellen goed ontdooien.
Snijd de champignons in kwarten, pers het knoflookteentje en snipper de ui. Verhit wat bakvet in een pan en voeg als dit heet is de ui en knoflook toe. Bak dit voor een minuutje en voeg vervolgens de champignons toe.
Meng terwijl de champignons in 5 minuten bruin gebakken worden op een matig-hoog vuurtje, de geitenkaas, eieren en melk tot een egaal mengsel.
Voeg nu de kerrie en tijm toe aan de champignons, breng het op smaak met voldoende zout en peper en schep het geheel nog eens goed om, alvorens je het van het vuur haalt.
Kwast nu heel voorzichtig de vellen filodeeg in met wat olie (of gebruik handige bakspray!), en bekleed hiermee heel voorzichtig (ingevette kant naar beneden) de taartvorm. Begin met 4 vellen om de hele binnenkant van de vorm te bekleden. Leg hier overheen een tweede laag, maar nu met 3 vellen, zodat er 1 overblijft. Zorg dat er voldoende filodeeg over de randen hangt, zodat je deze flappen na het vullen dicht kunt vouwen.
Schep de inhoud van de pan in de met filodeeg bedekte taartvorm, en giet het ei-kaasmengsel erover. Plet de pecannoten in  grove stukken en verdeel deze in de vorm. Leg het laatste vel filodeeg in het midden van de vorm en vouw de flappen dicht.
Zet de vorm voor ca. 20-30 minuten in de oven, tot het een een goudachtig kleurtje gekregen heeft.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten