02-10-2015

Simpele linzenstoof met vis en chorizo


Ik was tot op heden niet erg bekend met linzen. Mijn beste vriend van vroeger is van Turkse afkomst, en zijn moeder kon héérlijk koken. Ik kan mij herinneren dat ze toen wel eens linzen maakte en dat ik dat enorm lekker vond. Daar is inmiddels jaren overheen gegaan. Enkele maanden terug kreeg ik in een mediterraans restaurantje een soep van het huis: linzensoep. Ik herinnerde me gelijk dat ik hier eerder gek op was en ik wist dat ik er zelf ook maar eens mee aan de slag moest. Daar is dus weer een tijdje overheen gegaan, maar gisteravond was het dan toch zo ver. Ik koos ervoor om het niet al te ingewikkeld te maken voor een eerste keer. Ik ben ook niet overtuigd dat hoe ingewikkelder een gerecht bereiden is, hoe lekkerder het smaakt, dus dat kwam goed uit. Het is een heerlijke stoof geworden met kabeljauw en ik ben meer dan tevreden met het resultaat.

2 personen:
60 g chorizo
130 g rode linzen
1 kleine ui
0,5 rode paprika
0,5 gele paprika
200 g kabeljauwfilets
400 g gepelde tomaten
verse platte peterselie
eventueel komijn en ketoembar
eventueel 0,5 pepertje

Zet een pannetje op het vuur met 260 ml water, een beetje zout en kook hierin rustig de linzen in ca. 12 minuten gaar.
Snijd de chorizo in stukjes en bak ze in een ruime (stoof-)pan. Ontdoe dan het pepertje van de zaadlijsten, snijd hem heel fijn en voeg het aan de chorizo toe.
Snijd intussen terwijl dit aan het bakken is, de ui en de paprika's en voeg deze daarna aan de chorizo toe.
Bak ze voor ongeveer 5 minuten mee en voeg vervolgens de gepelde tomaten toe.
Breng de linzen op smaak met een klein snufje komijn en eventueel wat ketoembar toe en schep ze dan bij de andere pan in.
Snijd tot slot de vis in stukken, roer deze door de pan en dek deze af voor ca. 10 minuten.
Terwijl de vis gaar-stoomt hak je de peterselie fijn.
Dien de linzen stoof op met de fijngehakte peterselie en val aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten