25-01-2016

Boerenkool quiche


Wij zijn beide gek op boerenkool en al het andere dat met stamppot te maken heeft. Om nou elke dag stamppot te eten... Hoewel ik daar zelf net zo gek op ben als mijn vriend, valt zo'n maaltijd mij toch altijd net wat zwaarder, en daarbij wilde ik wel eens wat anders maken met boerenkool. Een boerenkool maaltijdsalade was mij niet onbekend, nu maar eens kijken of ik een taart in elkaar kon flansen. Hoewel dit ook niet per definitie een lichte maaltijd is, is het wel erg lekker. Je kan altijd kiezen voor de magere versies van de ingrediënten natuurlijk, dat scheelt al een hoop. Gebruik sowieso een kleine taartvorm voor dit recept, anders kom je niet uit met het bladerdeeg.
De volgende keer wil ik wat proberen met boerenkool en pasta. Het lijkt me een uitdaging om daar wat creatiefs en lekkers mee te verzinnen!
* Indien je liever een grote taart maakt, raad ik aan om een beetje met de ingrediënten te spelen. Je kunt in principe alles verdubbelen, met uitzondering van het bladerdeeg, 5-6 plakjes is meer dan voldoende.
* Voeg eens een tl mosterd toe aan het eimengsel
* De zongedroogde tomaatjes kun je gemakkelijk vervangen voor wat uitgebakken spekjes

Ingrediënten voor 2 personen / 1 kleine taart:
3 plakjes bladerdeeg
300 g boerenkool
1 kleine ui
1/2 rookworst (100 g)
75 g zongedroogde tomaten
125 g crème fraîche
50 g geraspte kaas
2 eieren

Verwarm de oven voor op 175 graden, vet een vorm in en laat het bladerdeeg ontdooien.
Snipper de halve ui en bak deze zacht aan.
Kook de boerenkool in ongeveer 20-25 gaar op een laag vuurtje in een pan met water en wat zout. Leg 10 minuten voor het klaar is de rookworst op de boerenkool.
Snijd ondertussen de tomaatjes in stukjes en voeg ze toe aan de karameliserende uisnippers.
Klop de eieren los met de crème fraîche, geraspte kaas en zout en peper.
Verdeel ook de plakjes bladerdeeg in de ovenvorm.
Giet dan de boerenkool af en druk zoveel mogelijk vocht eruit. Laat het nog even droog-stomen, terwijl je de rookworst in plakken snijdt.
Meng dan de boerenkool met de uisnippers en de tomaatjes. Roer wanneer de boerenkool ietwat afgekoeld is het eimengsel er door, en schep het in de ovenvorm.
Verdeel tot slot evenredig de plakjes worst over het geheel, en bak de taart in circa 35-40 minuten goudbruin in het midden van de oven.
Laat de taart minimaal 5 minuten rusten voor je hem aansnijdt.

Opdienen met wat mosterd op tafel voor de liefhebber,
eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten