03-01-2016

Gezonde, smeuïge mac and cheese met pompoen


Een van mijn favoriete gerechten uit mijn jeugd is toch wel de macaroni met ham en kaas van mijn moeder. De eerste helft at ik altijd zoals het uit de pan kwam, en de overige helft at ik met een kwak Heinz en soms zelfs extra geraspte kaas. Nu weten we allemaal dat het niet het meest gezonde voedsel is op aarde. Vandaag probeerde ik dus om een minstens zo lekkere en smeuïge macaroni met kaas tevoorschijn te toveren, maar dan wat gezonder...! Ik ben minstens zo dol op macaroni and cheese, als op pompoen, en laat pompoen nou net de eminente helpende hand hierbij kunnen zijn.We aten het met wat hamblokjes erdoor en wat gekookte broccoli ernaast. En ik maakte gebruik van pastaschelpjes, gezien we die hadden gekregen met een kerstpakket. Mijn vriend was laaiend enthousiast, en ik daardoor al helemaal!

2 Personen:
0,5 tl oregano
170 g macaroni (of andere pasta)
400 g pompoen (na het snijden)
1 kippenbouillonblokje
185 ml melk
0,5 ui
75 g geraspte kaas
optioneel: hamblokjes, spekjes, tomaten, tomatenblokjes, zongedroogde tomaten, salami


Kook de macaroni zoals het op de verpakking vermeld staat.
Snipper de ui en fruit deze op een laag vuurtje, tot ze beginnen te karamelliseren.
Verwijder de schil van de pompoen en verwijder de draden en pitten die aan de binnenkant zitten. Snijd het pompoenvlees in kleine blokjes.
Warm ca. 600 ml water op in een pannetje met het bouillonblokje, en kook de pompoenblokjes hierin voor 7 minuten.
Houd een klein kopje van het kookvocht apart (ongeveer 125 ml), en giet de rest af.
Pureer de gekookte pompoen, gekaramelliseerde uitjes, het melk en het kopje kookvocht tot een gladde massa.
Verwarm de puree opnieuw in de pan en roer de kaas erdoor.
Breng het op smaak met zout, peper en een kleine theelepel oregano.
Roer tot slot de macaroni erdoor en klaar is kees!


*De pompoenpitten ga je natuurlijk niet weggooien. Ze zijn heerlijk om zelf te roosteren! Lees hier hoe het moet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten