02-01-2016

Spruitjes met walnoten en spekjes


Deze week staan er twee grote uitdagingen op het programma. Of nou ja, een meer eigenlijk. De feestdagen zijn nu dan toch echt voorbij, en we hebben ons flink laten gaan de afgelopen dagen. We hebben daarbij maar weinig gehele maaltijden voor onszelf gekookt. Het vereiste ons dan ook vrij veel discipline om vanavond weer een keurige maaltijd op tafel te toveren.
Zoals je ziet hebben we die uitdaging overwonnen. De grootste twee staan daar echter van los... Mijn vriend walgt van zowel spruitjes als bloemkool, en nu wil ik beide per se zó maken dat hij het lekker vindt. Ik wil het alleen niet pureren tot babyvoeding, liters appelmoes erbij serveren of het verpesten met kilo's kaas of zo iets, dus moest ik wat anders verzinnen. Ik ben zelf dol op spruitjes en heb het altijd op verschillende manieren voor mezelf gemaakt. Ik vind het bijvoorbeeld lekker als stamppot, met honing of met feta kaas. Ik moest nu alleen nog de juiste van deze manieren kiezen, zodat hij het ook lekker zou vinden! We aten het op onderstaande manier, samen met gebakken aardappeltjes. Hij vond het goed te doen! Ik mag het zelfs nog een keer op de stamppot manier klaarmaken, dus ik voel me maar vereerd. Niet te vroeg gejuigd! Bloemkool staat een tree hoger op de BAH!-lijst, en die uitdaging moet ik van de weeknog overwinnen...

2 Personen:
375 g spruitjes
handje walnoten
125 g spekjes
tijm
1 teentje knoflook

Maak de spruitjes schoon en doe ze in een pannetje met een laagje water en wat zout. Breng aan de kook en gaar ze  in circa 5 minuten.
Snijd de knoflook fijn en bak het samen met de spekjes in een ruime wok.
Giet de spruitjes goed af en laat ze droogstomen. Zorg echt dat zoveel mogelijk water afgegoten wordt, anders koken de spruitjes van binnenuit door.
Plet de walnoten fijn en zet op zij.
Halveer de spruitjes en voeg ze bij de spekjes. Breng het op smaak met peper en wat gedroogde tijm en roer tot slot de walnoten erdoor.
Haal de pan na een minuutje van het vuur en serveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten