30-01-2016

Bonensoep met cervelaatworst


Gezien wij een tweekoppig huishouden hebben, is er na het koken vaak wel een pot van iets, verse groente of wat vlees dat niet gebruikt is overgebleven. Over het algemeen lukt het me vrij aardig om dit dan binnen 1-2 dagen op te maken in een ander gerecht. Van afgelopen week was er nog passata, een halve ui, kidneybonen en zwarte bonen, een stuk wortel over en wat crème fraîche over.
Vandaag at ik alleen en had ik mezelf voorgenomen alles op te maken aan wat ik voor mezelf zou klaarmaken. Passata wordt over het algemeen niet echt in soep gebruikt, maar ik wilde het wel eens proberen, gezien ik zin had in een pittige bonensoep. Toch maar eens kijken of daar een succesverhaal van te maken was dus...
Ik kocht enkel een stuk cervelaatworst (gezien die restjes ook wel op komen zonder die in een ander gerecht te verwerken, haha), en gebruikte wat verse peterselie en crème fraîche uit de la en koelkast voor erbij. Geraspte kaas zou ook erg goed gaan, maar ik heb me van de week al een paar keer behoorlijk misdragen wat betreft snaaien, dus ik wilde een beetje rustig aan doen vandaag...

Ingrediënten voor 2 porties:
90 g kidneybonen
165 g zwarte bonen
200 g passata
1 wortel
1/2 ui
40 g cervelaatworst
1/2 runderbouillonblokje (250 ml)
1 pepertje (of 1/2 tl chili vlokken)
1 teentje knoflook (of 1/3 tl knoflook)

* Eventueel erbij: geraspte kaas, crème fraîche, verse peterselie, tortillachips, stokbrood

Maak de wortel schoon, snijd hem in kleine blokjes, pers het knoflookteentje en snipper de ui en het pepertje (voor een extra pittige soep laat je de zaadjes zitten.
Verhit wat olie in een braadpan en bak hierin kort de wortelblokjes, knoflook en uisnippers.
Voeg de bouillon toe en kook de wortel in ongeveer 8 minuten op een hoog vuur met de deksel op de pan zacht.
Laat de bonen uitlekken en voeg deze samen met de passata en het pepertje toe aan de pan en draai het vuur zachter. Breng het geheel op smaak met zout en peper (en eventueel de kruiden als je die i.p.v. het knoflookteentje en pepertje gebruikt).
Doe de deksel weer op de pan en laat het geheel nog eens 10 minuten zachtjes door pruttelen.
Snijd intussen de cervelaatworst ter grote van spekblokjes en voeg ook deze toe aan de pan.
Na 5 minuten is de soep klaar. Eet smakelijk!


* Als je voorkeur uitgaat naar een wat dunnere soep, kun je altijd halverwege een scheut water extra toevoegen. Proef dan wel even of het nodig is om opnieuw op smaak  te brengen met wat zout, peper en extra kruiden.
* Is het juist te dun? Laat de soep dan even zonder deksel verder koken, zodat er wat vocht kan verdampen.
* Heb je wat langer de tijd? Laat de soep dan ook wat langer opstaan, dan trekken de ingrediënten wat beter in de soep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten