06-01-2016

Bloemkool met een kaassausje en sappige gehaktballen


Mijn lieve vriend is, zoals ik eerder deze week al blogde, van twee soorten groente niet bepaald een liefhebber: bloemkool en spruitjes. Ik heb me beide als uitdaging voorgenomen. Ik wil het graag zo maken dat hij het ook lekker vindt, en dat de groente ook nog daad werkelijk te herkennen is. De spruitjes uitdaging had ik inmiddels met succes overwonnen! Nu restte de bloemkool nog... Ik koos ervoor om de bloemkool net zo te maken als dat mijn moeder het vroeger thuis maakte, namelijk met een kaassausje, een sappige gehaktbal waar jus van getrokken is en gekookte aardappelen. Dat valt best mee toch?
Houdt echter rekening met de bereidingstijden van de bloemkool, het sausje, de aardappelen en de gehaktballen; het mooiste is natuurlijk als alles gelijktijdig klaar is.
En oja, dit project is ook geslaagd! Hij vond de bloemkool zelfs lekkerder dan de gekookte aardappelen, maar ik moet toegeven, die hadden inderdaad wat langer gemogen. Maar de bloemkool in combinatie met het sausje vielen dan toch wel behoorlijk in de smaak!

2 Personen
1 kleine bloemkool
85 g geraspte kaas
250 ml melk
een vork maizena
450 g aardappelen

Schil en kook de aardappelen gaar in een ruime pan met wat zout.
Maak de bloemkool schoon en snijd de roosjes eraf. Zet ook deze op in een pan (zonder zout) en kook het gaar.
Maak intussen de kaassaus door 200 ml melk te verwarmen en los hierin de geraspte kaas op. Meng met de overige 50 ml een vork maizena en roer deze scheutje voor scheutje bij de rest van het melk en de inmiddels gesmolten kaas, tot het een mooie dikke saus geworden is. Giet tot slot de aardappelen en de bloemkool af. Verplaats de bloemkool eventueel naar een mooie schaal of laat het in de pan zitten, en giet de kaassaus erover. Dien beide pannen op met de gehaktballen en jus.

Voor 3 ballen met jus
350 g gehakt
1 ei
2 beschuiten (of paneermeel)
snuf nootmuskaat, zout, peper
braadboter
eventueel: voor wat meer pit een snufje cayenne peper
eventueel: mosterd, ketjap en/of ketchup voor de jus

Verkruimel de beschuiten fijn boven een kom en meng dit met het gehakt, het ei, zout en peper naar smaak, en een snufje nootmuskaat. Vorm 2 ballen van het mengsel en laat een flinke klont boter smelten in een braadpan op hoog vuur. Schroei hierin de gehaktballen rondom dicht en bruin. Draai het vuur vervolgens zacht en voeg een scheut water toe. Doe de deksel op de pan en laat de ballen in ca. 30 minuten gaar en sappig sudderen.

Eet smakelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten