13-05-2016

Volkoren muffins met banaanvulling en kaneel-crumble


Did this really happen? Heb ik zojuist de beste muffins OOIT gemaakt? Ik zal even kort vertellen hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren...
Sinds begin dit jaar heb ik voorzichtig naast mijn passie voor koken ook een zekere passie voor bakken ontwikkeld. Die passie is inmiddels behoorlijk gegroeid. De wereld van het bakken is echter een compleet andere als die van het koken. Waar je bij koken met gemak een beetje meer van dit of een beetje meer van dat kunt toevoegen om de smaak aan te passen, is bakken toch wel een wat exacter vak. Dat ene grammetje kan er net voor zorgen dat het voorziene resultaat compleet mislukt. Wel even wennen was dat dus...
Nu we alweer bijna halverwege het jaar zijn ben ik inmiddels heel wat keuken-explosies en bak-fiasco's wijzer, en kan ik me aardig redden in de wijde wereld van de taarten, cakes, koekjes en muffin's.
Vooral dat laatste is iets waar ik de afgelopen tijd verslaafd aan ben. Aan de lopende band rollen er muffins uit onze keuken, en ook mijn vriend geniet hier uitgebreid aan mee. We weten allemaal (wij muffin fanaten) dat een banaan toevoegen aan het beslag een welbekende optie is. Vorige week bedacht ik me dat ik graag eens zou willen proberen om gewoon een stuk banaan als vulling in een muffin te gebruiken. Ik besefte me wel dat dat idee waarschijnlijk helemaal niet nieuw zou zijn, en dat vond ik stiekem ergens wel een beetje jammer moet ik bekennen. Totdat ik ging kijken wat er van terug te vinden was op het internet. Vrijwel niks. Nog spannender dus of ik er een succesverhaal van zou kunnen maken. And men. A succes verhaal it truely became...
Ik presenteer dus bij deze met trots dit heerlijke zelf gefabriceerde muffin-recept, en hoop dat iedereen die het ook een poging waagt net zo goddelijk bevalt als mij!

Ingrediënten voor 6 muffins:
- 100 g volkoren tarwemeel
- 1 tl bakpoeder
- 1/2 tl baking soda
- 80 g Griekse yoghurt
- 1/4 tl zout
- 25 g suiker
- 1 ei
- 1 banaan
- 1 el zonnebloemolie

Kaneel-crumble
- 5 g boter, gesmolten
- 6 g bloem
- 6 g suiker
- 1/4 tl kaneel

  • Verwarm de oven voor op 180 graden en vet 6 muffin vormpjes in.* Roer ook de ingrediënten voor de crumble vast door elkaar en snijd de banaan in 6 gelijke stukken.
  • Kluts het ei met de suiker en het bakpoeder, en meng dit vervolgens in een ruime kom met de yoghurt en de olie.
  • Zeef alle droge ingrediënten boven de kom en roer het tot een egaal beslag.
  • Verdeel het beslag over de vormpjes, druk in ieder een stuk banaan (deze moet niet overdekt worden met beslag), en verdeel tot slot de kruimel-topping over de vormpjes.
  • Bak de muffins in 25 minuten in het midden van de oven, tot een saté-prikker er na het insteken droog uitkomt (niet in het banaangedeelte natuurlijk...).


*Ook papieren vormpjes dienen heel licht ingevet te worden. Hiermee voorkom je dat er veel van de muffin aan het papiertje blijft zitten als ze klaar zijn om opgegeten te worden.
*Één muffin bevat 20 koolhydraten en 152 calorieën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten