18-05-2016

Sinaasappel muffins


Ik weet dat ik de laatste tijd nauwelijks nog recepten deel voor avondeten, terwijl de blog aanvankelijk juist alleen maar uit dergelijke recepten bestond. Het is niet zo dat ik daar geen tijd meer aan besteed en dat de ideeën op zijn, in tegendeel! Er zitten een paar werkelijk heerlijke recepten aan te komen, maar die post ik pas als ik er echt tevreden mee ben. Tot die tijd ben ik dus nog aan het oefenen, en moet mijn vriend wat vaker (min of meer) hetzelfde eten en daarbij tevens als criticus optreden. Gelukkig vindt hij dat tot nog toe niet zo heel erg, haha.
Oke, en dan nu over naar de muffins! Enkele weken terug maakte ik kokos muffins met mandarijntjes en cranberries. Sinds die keer ben ik verkocht aan de heerlijke mandarijnen smaak in muffins, en wist ik dat het niet zou blijven bij die ene keer. Het gebruik van sinaasappels is over het algemeen wat gebruikelijker dan mandarijntjes bij koken en bakken. Gezien ik deze week een gigantische hoeveelheid sinaasappels ingeslagen had, besloot ik maar eens de sinaasappel als hoofdthema van een nieuw muffin recept te maken! Hoewel de sinaasappel en de mandarijn meer van smaak verschillen dan je misschien zou denken, zijn beide goede keuzes om in een muffin te verwerken, dat is zeker!
Deze muffins zijn super zacht en fluffy aan de binnenkant en hebben een subtiele sinaasappelglazuur, die ook nog eens erg gemakkelijk is om te maken. Je moet hierbij wel even opletten dat je niet te enthousiast sinaasappelsap toevoegt, want zelfs een klein beetje is al snel te veel. Ik heb er expres voor een topping gekozen, om de muffins wat op te fleuren. Je kunt natuurlijk ook gewoon wat nootjes toevoegen in of over het beslag, wees vooral creatief. Er kan weinig misgaan, en wie weet is de gekste combinatie juist wel een hele goede ontdekking!
Als je van kaneel houdt kun je dit eventueel ook eens proberen toe te voegen aan het glazuur ;)

Ingrediënten voor 6 grote muffins:
- 125 g bloem
- 1 sinaasappel (75 ml & 2 tl schil)
- 3 el zonnebloemolie
- 50 g zure room of Griekse yoghurt
- 1/4 tl baking soda
- 1 tl bakpoeder
- 1 ei 
- 1/4 tl vanille
- 1/4 + 1/8 tl zout
- 65 g suiker

Topping
- 15 g poedersuiker + sinaasappelsap

  • Verwarm de oven voor op 175 graden en zet de muffinvormpjes klaar.
  • Pers de sinaasappel en rasp de schil van sinaasappel. Klop in een ruime kom het ei los met de yoghurt, olie, suiker en de vanille en voeg vervolgens 75 ml sap en 1/2 el schil toe aan het mengsel.
  • Zeef de droge ingrediënten boven de kom en roer het geheel tot een egaal beslag.
  • Verdeel het beslag over de vormpjes en bak de muffins in 25-30 minuten gaar in het midden van de oven, tot ze een kleurtje gekregen hebben en een satéprikker er na het inprikken weer droog uitkomt. Laat de muffins tenminste 10 minuten afkoelen voor je ze uit de vorm haalt.
  • Meng voor het glazuur de poedersuiker met enkele druppels sinaasappelsap en een snufje zout tot er een stevig papje ontstaat, en druppel dit over de muffins.


*Één muffin zonder glazuur bevat 197 calorieën en 28,5 koolhydraten
*Één muffin met glazuur bevat 204 calorieën en 30 koolhydraten. 
*Muffins zijn meestal het lekkerst op de dag dat ze gemaakt zijn, maar kunnen tot 1-2 dagen in een luchtdichte trommel bewaard worden. Tevens kunnen muffins tot 2 maanden in de vriezer bewaard worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten