19-05-2016

White chocolate chip XXL cookies


Oh hemel... Ik ben niet vies van koek en taart. Ik zou mezelf bijna expert op het gebied van lekkernij willen noemen, en dan bedoel ik in de eerste plaats het consumeren ervan, niet het bakken. Ik ben een ervaren snoepdoos. Het feit dat deze koeken mij zo kunnen doen zwichten zou dus boekdelen moeten spreken.
Hoewel de foto onder doet voor het formaat zijn het echt joekels van een koeken: love it or hate it. Ik weet van mezelf dat als ik kleinere koekjes zou maken, ik daar bij elkaar opgeteld al snel geneigd ben meer van te eten dan als ik het met een mega koek moet doen. Voor mij dus ideaal. Sowieso is het gevoel dat ik krijg als ik zo'n joekel koek in mijn handen heb al reden genoeg om ze in dit formaat te bakken.
Mocht je desondanks het formaat toch nog moeite hebben met meerdere koeken die naar je roepen om gegeten te worden heb ik ook een aantal recepten voor maar één grote XXL cookie! Klik hier om te kijken of dat wat voor je is!
Het zijn typisch Amerikaanse koeken, die aan de rand knapperig zijn en van binnen nog heerlijk zacht als je een bijt neemt. Het lijkt wel of de binnenkant smelt in je mond, mmm...
Tegenwoordig verkopen ze ze ook bij de Kiosk op het station in verschillende smaken. Standaard is natuurlijk de mega chocolate chip cookie met melkchocolade en die is heerlijk. Deze week is er  echter ook de strawberry cheesecake cookie, en die zal ook ooit warm en vers uit mijn oven komen, dat is zeker.

Ingrediënten voor 8-10 koeken:
- 95 g boter
- 100 g witte basterdsuiker
- 50 g licht bruine basterdsuiker
- 1 tl vanille
- 1 ei
- 180 g bloem+
- 1/2 tl baking soda+
- 1/4 tl zout
- 75-100 g witte chocolade stukjes
- grof zout

  • Smelt de boter in de magnetron zodat het vloeibaar, maar niet heet is. Verwarm de oven voor tot 175 graden en bekleed een ovenplaat met een vel bakpapier.
  • Klop stevig de boter met het suiker tot er een cremig mengsel ontstaat. Voeg dan het ei en de vanille toe en klop het voor 10-15 seconden. Alles moet goed gemengd zijn, maar niet te lang worden geklopt, dat zorgt ervoor dat de koeken te stijf worden.
  • Zeef alle droge ingrediënten, behalve de chocolade en het zeezout, boven de kom. Kneed of mix net zo lang tot er een grote bal ontstaat die makkelijk kneedbaar is: precies tussen nat en droog deeg in. Voeg dan de chocolade toe en zorg dat die goed door het deeg verspreid zijn.
  • Halveer telkens het deeg tot je 8 deegballetjes hebt. Leg ze op de bakplaat en druk ze een heel klein beetje plat, maar niet helemaal. Ze moeten een beetje de vorm krijgen van dikke kleine hamburgertjes. Strooi er wat grof zout over.
  • (!!! Hier wordt het belangrijk precies de stappen te volgen)
    Strooi wat grof zout over de koeken en bak ze voor 9 tot 11 minuten, niet langer. Haal de plaat uit de oven (zelfs al lijken ze nog niet gaar te zijn), en laat de koeken er tenminste 30 minuten op afkoelen. Het is heel belangrijk de koeken niet aan te raken tot die tijd. Ze zullen nog niet helemaal gaar zijn, maar verder bakken terwijl ze afkoelen vanwege de hete bakplaat.

De twee belangrijkste punten van dit recept zijn: 1) de boter op een juiste manier laten smelten, en 2) de koeken niet te lang bakken. Stiekem is er ook een derde punt, de mate van zelfbeheersing om ze niet tijdens het afkoelen al te verpeuzelen!


*Als het echt veel te plakkerig is, maar ook echt alleen dan, voeg je 1 el per keer extra bloem toe, tot de juiste structuur ontstaat. Dit is hoewel je het alleen doet als het echt nodig is wel van belang, anders zullen de koeken erg plat blijven. Het deeg moet zonder gepruts makkelijk tussen je vingers moeten kunnen rollen.
*Een medium-grote koek (1/10) geeft, afhankelijk van de hoeveelheid chocolade, 33 koolhydraten en 237 calorieën.
*Een grote koek (1/8) geeft, afhankelijk van de hoeveelheid chocolade, 40 koolhydraten en 300 calorieën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten