12-05-2016

Zachte zoete kwarkbolletjes



Ik houd best van krentenbollen op z'n tijd, en dan met name de mega uitvoering van een krentenbol. Het jammere is, is dat ze wel vrij zwaar vallen, ik mijn normale insuline toediening x5 moet doen, en dat de echte lekkere ook al snel vrij duur zijn. Ik besloot dus zelf aan de slag te gaan. Maar. Nu ik toch alle touwtjes zelf in handen had, wilde ik niet een krentenbol-kopie maken, maar gewoon heerlijke zoete bollen op basis van Griekse yoghurt en zonder boter. 
Na wat gestoei ben ik uitgekomen bij het beste resultaat dat ik me wensen kon! Ze zijn zachter dan ik had durven dromen aan de binnenkant. Daarbij bevat 1 bol maar 21 koolhydraten en 125 calorieën. Deze gaan vaker gemaakt worden, zodat ik ze doordeweeks mee kan nemen voor de lange dagen van huis!
> De broodjes zijn overigens geen gebakjes, en zijn dus niet mega-zoet, maar zoeter dan gewone bolletjes.

Ingrediënten voor 6 broodjes
- 1 banaan
- 75 g Griekse yoghurt of kwark
- 1/2 tl vanille
- 1 ei
- 1 el suiker
- 1 1/4 tl bakpoeder
- 120 g bloem
- 1/4 tl baking soda*
- 1/4 tl zout

  • Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met een vel bakpapier.
  • Prak de banaan helemaal fijn en roer dit in een ruime kom samen met de yoghurt of kwark en vanille. Kluts het ei los met het suiker en voeg dit eraan toe.
  • Zeef alle overige droge ingrediënten (bloem, zout, baking soda) boven de kom en roer het tot een egaal beslag. 
  • Schep 6 hoopjes beslag op de bakplaat en bak de broodjes in +- 25 minuten, tot de bovenkant goudbruin gekleurd is en een satéprikker er na het insteken weer droog uitkomt. Laat de broodjes rustig afkoelen.


*Geen baking soda? Hoewel dit wel voor het beste resultaat zorgt kun je dit vervangen door een 1/2 tl extra bakpoeder toe te voegen. (Baking soda wordt tegenwoordig in de meeste supermarkten verkocht door dr. Oetker)
*Één bolletje bevat 21 koolhydraten en 125 calorieën. 
*Het lekkerst zijn ze als je ze meteen eet, bewaar ze anders in een goed afgesloten trommel of brooddoos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten