10-05-2016

XXL Peanut butter cookie (single serving)


Dus jij wilt beweren dat je verzot bent op pindakaas? Dan spreek je pas de waarheid als je deze mega pindakaas koek geprobeerd hebt, pas dan hoor je er écht bij!
Ik bakte eerder al eens een XXL chocolate chip cookie en vond het zo'n leuk idee, dat ik meteen plannen maakte om meerdere en verschillende XXL single serving cookies te maken. Dit is de eerste die volgde en wat een verwennerij...
Ik maakte tevens ook een 'suikervrije' variant. Ja, suikervrij tussen haakjes, want de meeste potten pindakaas uit de supermarkt zitten van zichzelf al knetters vol met suiker natuurlijk. Ik voegde in mijn zogenaamde suikervrije koek geen extra suiker, maar zoetstof toe. De structuur was iets anders, maar ik vond het net zo smullen als de koek met toegevoegde suiker. Lees onderaan dit bericht hoe ik dit aangepakt heb.

- 56 g pindakaas
- 26 g bruine suiker of (droge) vervanger*
- 1/4 tl baking soda
- 1 el geklutst ei (14 g)


  • Verwarm de oven voor op 175 graden en leg een vel bakpapier op een platte bakplaat.
  • Mix alle ingrediënten in een kleine kom en vorm met je handen een bal van het geheel.
  • Druk de bal (niet al te plat!) in de vorm van een koek op het bakpapier, verkruimel er eventueel wat pinda's over en bak de koek in ongeveer 15 minuten gaar.
  • Haal de bakplaat uit de oven en laat de koek zonder hem aan te raken voor minimaal 10 minuten op de plaat liggen.



*Gebruik 4 el zoetstof i.p.v. de suiker, en voeg een 1/2 el extra ei en 1/2 tl melk toe. De baktijd blijft overigens hetzelfde. Mocht je onzeker zijn zou ik de koek eerder langer dan korter in de oven doen, maar niet meer dan een minuut extra.
*De suikervrije variant bevat maar 7 koolhydraten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten