20-05-2016

Muffins met cranberry's en witte chocolade


Daar zijn ze dan eindelijk, de muffins die aanzet waren voor mijn muffin-passie wat betreft bakken én eten. Ik heb ze al meerdere keren genoemd in mijn andere muffin recepten; de enorme muffins die ze jaarlijks op Elfia verkopen en waarvan ik dit jaar eindelijk besloot er een te kopen.
Sinds dat moment tot nu hebben flink wat muffins mijn oven verlaten. Toch stelde ik het namaken van de cranberry-witte chocolade muffins van Elfia steeds weer uit, want die lat was me toch wel eng H^^G. Ik twijfelde in de tussen tijd over hoe ik het precies zou aanpakken: boter of olie, met yoghurt of toch zonder?
Gisteren liep ik vastbesloten de supermarkt in, kocht een lading witte chocola en ging aan de slag. Toen ze eenmaal klaar waren durfde ik ze niet eens op te eten, ik wist wat mijn concurrentie was... Zes uur later at ik, genoodzaakt door een hypo, mijn eerste muffin samen met vriendlief, en ik had niet gelukkiger kunnen zijn met het resultaat.
Deze muffins zijn stiekem zelfs veel beter dan die ik op Elfia kocht. Desondanks ben ik die muffin voor altijd dankbaar, want zonder die muffin niet deze muffins! Zelfs na zes uur waren ze nog zo smeuïg van binnen dat het leek of ze net uit de oven kwamen. Ik raad dan ook echt aan om ze eerst een aantal uur met rust te laten, mocht je de discipline kunnen opbrengen. De chocolade is dan namelijk weer wat harden en heeft wat meer smaak, en ook de textuur van muffin lijkt er beter op te worden.
Hier dan het geheim van de smid!

Ingrediënten voor 6 grote muffins:
- 1 ei
- 120 g bloem
- 45 ml zonnebloemolie (28 g)
- 1/8 tl baking soda
- 1 tl bakpoeder
- 1/2 tl vanille
- 1/8 tl citroensap
- 1 el melk
- 1/4 tl zout
- 50 g Griekse yoghurt
- 65 g suiker
- 75-100 g witte chocolade
- 45 g cranberry's

  • Laat de cranberry's tenminste 2 uur weken en hak de chocolade in stukjes.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden en zet de muffinvormpjes klaar.
  • Meng in een ruime kom alle natte ingrediënten en de suiker goed door elkaar.
  • Meng in een andere kom de bloem met het zout, de bakpoeder en de baking soda en zeef dit boven de kom met natte ingrediënten.
  • Roer tot slot de chocolade en de droog-gedepte cranberry's door het beslag en verdeel het over de vormpjes. Bak de muffins in circa 25 in de oven, tot een satéprikker er na het inprikken weer droog uitkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten